Plattelandsklassen lanceert kant-en-klaar STEM-lespakket

Nog te veel kinderen weten niet waar hun voedsel vandaan komt. Daarom plande de Antwerpse vzw ’t Pleckske - in samenwerking met Plattelandsklassen, Landelijke Gilden en RURANT -  BinnenBijBoeren-dagen. Alle leerlingen en leerkrachten van het vijfde leerjaar uit zes gemeentes die deel uitmaken van vzw ‘t Pleckske werden uitgenodigd. Totdat corona roet in het eten gooide…. Maar Plattelandsklassen zocht en vond een alternatief: een STEM-box.

In het oorspronkelijke plan konden leerlingen uit Essen, Kalmthout, Wuustwezel, Brecht, Hoogstraten en Merksplas op boerderijbezoek bij een landbouwer uit hun gemeente. Via een rotatiesysteem zouden de kinderen in een halve dag leren over de voedselproductie. Dezelfde groep leerlingen zouden vervolgens het jaar erop uitgenodigd worden om dieper in te zoomen op de wetenschappelijke en technologische context van dat productieproces. Dit om in het kader van STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering en Mathematics) specifieke vaardigheden als probleemoplossend denken te oefenen en om de interesse in wetenschap en techniek aan te wakkeren.

“Maar door corona moesten deze plannen helaas aangepast worden”, zegt Karlijn Van Duffel van Plattelandsklassen. Plattelandsklassen zocht en vond een alternatief: de STEM-box. “Ondanks corona kunnen scholieren uit de zes gemeentes van ‘t Pleckske nu toch ‘binnen bij boeren’ kijken.”

Leerkrachten kunnen de STEM-box uitlenen via hun plaatselijke bibliotheek en intekenen op een webinar waarin ze meer uitleg krijgen over het concept. Bij de STEM-box horen negen filmpjes met bijhorende onderzoeksvragen en opdrachtfiches. In de filmpjes maken de leerlingen kennis met de landbouwers en het productieproces van het product. Elk filmpje eindigt met een onderzoeksvraag.

“De leerlingen gaan vervolgens in kleine groepjes op zoek naar het antwoord aan de hand van opdrachtfiches en materialen in de STEM-box”, legt Van Duffel uit. “Ze kunnen beroep doen op een hulplijn. Dit kan een fiche of filmpje zijn. Via onderzoek en ontdekking vinden ze zo het antwoord op de onderzoeksvraag en doen ze actief kennis op.”

Bron: Vilt, 21 april 2021