Laureaten 10de Innovatiecampagne zijn bekend

Maar liefst 113 Vlaamse land- en tuinbouwers namen deel aan de tiende Innovatiecampagne met kleine en grote initiatieven rond milieu- en technologische innovatie, productinnovatie, strategische innovatie of energie-innovatie. Daaruit koos een jury tien evenwaardige laureaten die elk een projectpremie van 2.500 euro krijgen die kan helpen om hun project te realiseren. De laureaat die voor 7 december de meeste stemmen achter zijn naam kan vergaren, wordt bovendien de publiekswinnaar.

“Innovatie is de motor van een toekomstgerichte sector. Dat is niet anders in de land- en tuinbouw”, zegt het Innovatiesteunpunt. “Veel ideeën groeien op de bedrijven zelf. Om die niet verloren te laten gaan, organiseren wij om de twee jaar een Innovatiecampagne. Bovendien inspireert de campagne alle land- en tuinbouwers in hun werking.” Dat land- en tuinbouwers inderdaad heel wat innovatieve ideeën hebben, blijkt ook deze keer weer uit het aantal inzendingen. De jury had een hele kluif aan het herleiden van de 113 inzendingen tot tien winnaars.

Zo ontwikkelde Philippe Van Haelst uit Meerdonk een volautomatische boormachine voor boomgaarden. Deze machine kan onbemand en via GPS een boomgaard aanleggen op een snellere en nauwkeurigere manier dan een bemande opstelling. Bijkomend voordeel is dat de boomgaard meteen goed in kaart is gebracht via de gps-coördinaten zodat het sproeien later ook onbemand kan gebeuren. Nog in de fruitteeltsector sloeg Mario Van Hellemont de handen in elkaar met hovenier Raf Thomassen. Samen hebben ze hun afvalstromen samengevoegd en er bokashi van gemaakt, een goed gefermenteerd organisch materiaal dat kan gebruikt worden als bodem- en plantenverbeteraar.

Dirk Maris uit Arendonk wil dan weer bloemen laten ingroeien in sedumtegels voor groendaken zodat deze aantrekkelijk worden voor bijen. Op diverse testpercelen experimenteert hij nog met de beste mix aan bloemen zodat het groendak onderhoudsvriendelijk en efficiënt is. Op termijn kan deze innovatie zorgen voor een revolutie in groendaken die bovendien bijdraagt aan de versterking van de bijenpopulatie. Wie ook aan de bijen heeft gedacht is Ronald Haeck uit Oosteeklo. Hij wil een imker-coöperatie starten waarbij geïnteresseerde particulieren een korte basisopleiding over bijen krijgen waarna de professionele imker bijenkorven in hun tuin plaatst. De particulieren krijgen een deel van de honing en de imker weet dat iemand met basiskennis zijn bijen opvolgt.

Melkveehouder Patrick Van Ham uit Wuustwezel bouwde een mechanische melk-arm die zijn echtgenote helpt bij het fysiek belastende melken. Dankzij deze melkmobiel waarvoor Patrick een tweedehands scootmobiel verbouwde, verkleint de fysieke belasting van het aanhangen van de melkstellen enorm. Aardappelteler Hilar Mausen uit Sankt-Vith brengt een mulchlaag van gras-klaver aan net voor de geplante aardappelen door de bodem stoten. Dit heeft als voordeel dat de bodem onkruidvrij blijft en dat de teeltrug beschermd wordt tegen verdichting en afspoeling. Bovendien fungeert de laag ook als voedingslaag en de aardappelplaag krijgt minder kans omdat schimmelsporen bij regenval niet kunnen opspatten. In geen enkel moment tijdens de teeltfase moest Mausen nog aan onkruidbestrijding doen.

Boerenzoon Corneel Martens uit Oostkamp ontwikkelde een systeem waarbij hoeveproducten op een weegbodem aangeboden worden in een hoeveautomaat. Dit heeft als voordeel dat de boer zijn product in bulk kan aanbieden, wat het vullen van de automaat veel minder arbeidsintensief maakt. De consument kan dan weer exact de gewenste hoeveelheid aankopen. Nele Devoghel en Koen Bruneel uit de Kempen bedachten een mobiele hoevewinkel. Deze winkel 2.0 kan op gelijk welke plaats worden gezet en biedt een volledig nieuwe winkelervaring: het is een onbemande shop met camerasysteem en de verkoop gebeurt via self-scanning en cash-loos. Op die manier kan de winkel zeven dagen op zeven open zijn.

Kenny Vandebroucke en Pacal Debondt van Urban Smart Farm plaatsten in Gent zeecontainers om er in meerdere lagen kruiden, groenten, vis en schaaldieren te kweken op een duurzame manier. Het concept beantwoordt aan verschillende maatschappelijke vragen: meer en meer mensen wonen in verstedelijkt gebied, de visbestanden zijn bedreigd, water is een schaars goed en de afstand die ons voedsel aflegt voor het op ons bord komt, is vaak erg groot. Ook de laatste laureaat is een duo. Stijn Van Hoestenberghe van viskwekerij Aqua4C en tomatenteler Koen Vlaemynck van Tomato Masters kunnen door hun samenwerking aan aquacultuur doen zonder water te verbruiken en de tomatenkweker bespaart op extra meststoffen.

Meer informatie: Maak kennis met alle laureaten en kies zelf jouw favoriet. Wie de meeste stemmen achter zijn naam verzamelt, wint op 7 december de publieksprijs.

Bron: Vilt, 30 november 2016