Voedingsinnovaties in de kijker tijdens staatsbezoek

Het Belgisch koningspaar bracht deze week een bezoek aan Nederland. FEVIA was van de partij om er voor te zorgen dat Belgische voeding in de kijker werd gezet onder de noemer ‘Food.be – Small country. Great food’. Met een export van vijf miljard euro is buurland Nederland samen met Frankrijk nog steeds de belangrijkste afzetmarkt voor Belgische voeding en dranken. De studententeams die de nationale Ecotrophelia-wedstrijden wonnen, kregen de kans om hun product te presenteren aan Koningin Mathilde en aan een groep bedrijven. In ons land viel een ijshoorntje met speculaassmaak op basis van broodresten in de prijzen, bij onze Noorderburen een smeerpasta van wortelloof.

Voor de voedingsindustrie was het staatsbezoek van het Belgisch koningspaar aan Nederland van grote betekenis. Nederland is samen met Frankrijk de grootste importeur van Belgische voeding. Onze Noorderburen lusten vooral Belgische zuivel, Belgisch bier en andere dranken, koeken en gebak, vlees, chocolade en diepvriesfrieten. Sinds 2011 is de Belgische export van voeding en dranken naar Nederland nog met 12,7 procent toegenomen. Om de vraag naar Belgische producten verder te stimuleren, zet FEVIA in op het promotiemerk ‘Food.be – Small country. Great food’.

Tijdens het staatsbezoek opende groothandel Sligro Foodgroup Nederland in Veghel een ‘experience center’ voor promotie en training van food professionals. Belgische en Nederlandse hogeschool- en universiteitsstudenten die dit jaar in het kader van de Ecotrophelia innovatiewedstrijden vernieuwende voedingsproducten ontwikkelden, kregen de kans om hun eigenzinnige producten voor te stellen aan koningin Mathilde en aan een 60-tal bedrijven, waaronder ook de aankopers van Sligro.

Bij de producten die hoge ogen gooiden, zijn een vegetarische frikandel, een pizza zonder zuivel of gluten, een cholesterolverlagende pasta en een snackbar van restproducten van bier en groenten. Ook het team van de Université Libre de Bruxelles, dat met het product Specornoos onlangs de tweede plaats wegkaapte in de Europese editie van Ecotrophelia, was van de partij. Zij wonnen eerder dit jaar de Belgische editie met hun ijshoorntje met speculaassmaak op basis van broodresten. In Nederland won het team van Wageningen University and Research Center met een smeerpasta van wortelloof.

“Met de innovatiewedstrijden motiveren we jongeren om te kiezen voor een opleiding met uitzicht op een carrière in de voedingsindustrie. De voedingsindustrie groeit, maar staat voor de uitdaging om jongeren te vinden met de juiste technische scholing. Wie kiest voor een toekomst in de voedingsindustrie kiest dus voor werkzekerheid en krijgt de kans om mee vorm te geven aan de voeding van de toekomst”, aldus Jean Eylenbosch, voorzitter van FEVIA.

Bron: Vilt, 30 november 2016